Jak vybrat dobrého terapeuta?

Když se o terapii rozhodujete, je to většinou situace, ve které nemáte sil a času nazbyt. Podle čeho v záplavě usměvavých tváří vybrat dobrého terapeuta pro sebe? Na co si dát pozor, na co se v jeho životopise zaměřit a proč se nemusí vyplatit dát na doporučení? O tom všem a kousku víc v tomto článku.

To nejdůležitější, co byste si z přečtení měli odnést, a pak už ani ve zbytku článku nemusíte pokračovat, je fakt, že terapie je extrémně individuální. Doktorku, kadeřníka nebo daňového poradce vám klidně poradí známí nebo dokonce reference na internetu, u výběru terapeuta bych ale na stejný postup nesázela. Vztah v terapii je v jistém smyslu jeden z nejdůvěrnějších ve vašem životě.

Ten člověk o vás bude vědět to nejcitlivější, musíte proto k němu mít důvěru. Bude naslouchat vašim nejšílenějším úvahám nebo pocitům, měli byste proto z něj mít pocit, že je na podobné vlně a rozumí vám. A bude s vámi nacházat cestu z toho, v čem dlouhodobě selháváte, takže by to měl být člověk na svém místě, se vzděláním a zkušenostmi. Jde tedy o někoho, kdo konkrétně vám musí sednout.

To, že někdo vyhovoval kamarádce, opravdu nemusí nutně znamenat, že stejně bude sedět i vám. Tak jako si totiž kamarádka skvěle rozumí s přítelem, kterého nemůžete vystát, tak podobně i v terapii hledáte pro sebe specifického člověka. 

To hlavní, čím se při výběru terapeuta řídit, je váš pocit

Ze zkušeností s lékaři (často tak nepříjemnými) jsme bohužel naučení svůj vlastní pocit přehlížet kvůli specializaci a praxi dotyčného, které nemusí s komunikačními dovednostmi jít ruku v ruce. U terapeuta je to přesně naopak - vše záleží právě na tom, jak se vám ten člověk zdá nebo nezdá.

Hodně klientů své pocity potlačuje a přehlíží (což je ostatně i jedna z nejčastějších příčin problémů, které řešíme) a kontaktuje terapeuta na základě doporučení, dostupnosti (časové nebo místa) nebo jiné náhody. Nemalé procento klientů zůstává u terapeuta, přestože jim nevyhovuje a necítí se s ním dobře. Ne, ať už je to cokoli, co máte pocit, že nefunguje, je to hlavní kritérium vyhodnotit, jestli vám tenhle člověk bude schopen pomoct. Dejte na svůj pocit. Tečka.

Co to je za člověka?

Nechte na sebe zapůsobit fotku, přečtěte si terapeutův příběh a to, co vám nabízí. Jak by na vás tenhle člověk působil, kdybyste se s ním někde náhodou potkali? Souzníte s tím, jak uvažuje nad svou prací, terapií? Cítíte z něj zájem o vás a to, že ho práce baví? Většina terapeutů má jednoduchý web, mnohdy ti zkušenější s opravdu otřesným designem, na to nehleďte. Prohlédněte si fotku, pročtěte text, něco vám o terapeutovi řekne i to, jak zařízenou má pracovnu. Až se budete objednávat, zaměřte se na to, jestli se cítíte terapeutem přijatí nebo z něj cítíte odměřenost. Při setkání si dovolte vyhodnotit, jak vám s tím člověkem je, jak je vám příjemné to, jak s vámi jedná, jestli z jeho reakcí cítíte, že vás chápe.

Cena, úroveň webu a fotek ani působivý životopis pak v samotné terapii nehrají žádnou roli

Neříkají nic o tom, jak zkušený terapeut je, jestli do své práce dává srdce a jestli vám s ním bude dobře. Na stranu druhou lze očekávat, že vyšší cenu si stanoví terapeut, který svou práci bere vážně a může si dovolit tuto částku od svých klientů žádat.

Z variability terapeutického vzdělání se dá usuzovat, že jde o člověka, kterého terapie baví a aktivně se o ni zajímá. Propracovaný web, pravidelný obsah na sociálních sítích nebo třeba hezky zařízená pracovna pak může poukazovat na to, že dotyčný do své práce rád investuje. Může, ale nemusí.

Varovná znamení, která byste něměli přehlížet

Tím hlavním jsou sliby terapeuta, které mnohdy hraničí až s příslibem zázraku. Žádný seriózní terapeut vám neslibuje to, co neví, jestli bude moct splnit. Nedokáže ani říct, po kolika sezeních se uděje změna.

Na lákavé nabídky se dívejte skepticky. Součástí terapeutovy etiky je totiž i to, aby nezneužil citlivé pozice, ve které k němu přicházíte. Pozor i na ty, kteří se tváří, že mají odpovědi a zahrnou vás radami. Kdyby byl svět tak jednoduchý, že na každý problém existuje univerzální řešení, už v první řadě byste na odpověď na svůj problém dávno přišli sami. Terapeut, který takto vaše problémy zjednoduší, vám sice zpočátku může připadat navýsost slibný, dlouhodobě ale nejspíš budete zklamaní. 

Je dobře, pokud má terapeut terapeutické nebo psychologické vzdělání, ale i jakékoli jiné vzdělání v psychosociální oblasti je dobrá příprava. Především ale terapeut musí mít za sebou terapeutický výcvik, který v plném rozsahu trvá ve většině institutech minimálně 3 roky. To, o jaký jde přístup, může být pro vás zajímavé, ale nezbytné to vědět určitě není.

Terapeut není autorita, je to váš společník

Je tam od toho, aby s vámi byl. Platíte si jeho pozornost a podporu. Nenechte si diktovat, jak to má být. Pokud se vám stane, že v průběhu spolupráce udělá něco, co se vám nezdá, nestyďte se mu to říct. Terapii to určitě posune - ať už tím, že si to vysvětlíte a vztah se prohloubí a vy budete mít zkušenost, že umíte druhým říct i konstruktivní kritiku; nebo se rozhodnete pro ukončení.

Terapeuta můžete kdykoli změnit, pokud vám s ním už není dobře. Není na tom nic špatného vůči němu, a pro vás je to naopak vyjádření úcty k sobě, která je do života tak moc podpořit.